לחשוב משוב בעולם ההדרכה

לחשוב משוב בעולם ההדרכה

 

המשוב הינו כלי המאפשר למנהלי הדרכה ומנחים לשפר ביצועים מפעילות הדרכה אחת לזו שאחריה ומהווה פלטפורמה לתחקור, הפקת לקחים , תיקון הנדרש ושיכפול ההצלחות.

לקריאת המשוב וניתוחו עלינו להגיע פתוחים וצמאי למידה שהרי בסופו של יום המודרכים
הם הלקוחות עבורם מתבצעת ההדרכה ובה מושקעים משאבי הזמן והתקציב.

לרוב, המשתתפים ישתפו פעולה עם המשוב אולם יש לנו כמנהלי הדרכה אחריות לא מעטה כדי שהמשוב ימולא ובעיקר שיהיה אפקטיבי.

במשובים ארוכים ומתישים המשתתף ,עם כל הרצון, מפסיק המשתתף לקלוט (ולשדר) ולכן עלינו להיות אפקטיביים במיוחד ולנסות להוציא מהמשתתפים את המיטב .

מבנה המשוב
מומלץ שיהיה קצר בשאלות ומשלב התייחסות כמותית ואיכותית (מגוון וממקד כאחד ).

עיתוי המשוב
מרבית מנהלי ההדרכה יבצעו את המשוב הקלאסי בסמיכות לסיום ההדרכה , היתרון בכך ברור ועיקרו טמון ביכולת של המשתתף לזכור מה למד, איך למד וכן האם וכיצד נתרם .

מאידך, משוב זה יהיה בעיקרו חוויתי ,שכן המוח טרם "עיבד" את כל התובנות והתועלות , כך למשל המשוב שימולא בסמיכות להדרכה יכלול בדרך כלל תגובות קצה ( "מצוין", "מדהים" אל מול "מאכזב" "משעמם" וכדומה)

משוב בע"פ & משוב בכתב
המלצתינו לקיים קודם כל את המשוב בכתב .(המשוב בכתב מחייב את המשתתף לאתנחתא, חשיבה עמוקה יותר וביצוע "עיבוד ראשוני" קמאי, אמיתי וכנה).
ורק לאחר איסופו של המשוב בכתב לבצע משוב בע"פ (מורחב / מצומצם).
במשוב בעל פה המלצתינו לאפשר משפט או שניים למשתתף כי הרי לפני רגע רשם בכתב רוב מה שהיה לו לומר .
סדר פעולות זה, יבטיח כי המשוב בע"פ יהיה ממוקד ועניני – ולא… " מוטה חוויה ".

פורמט משוב
יהא יומרני מידיי להציע פורמט אחיד להדרכות וארגונים בעלי תרבות ארגונית שונה, אולם נציע כאן דוגמא אחת בכדי להמחיש את השילוב המוצע:

שאלות סקאלה :
שתי שאלות חשובות ( סולם 1-5 או אחר)
א. האם החומר הועבר באופן ברור ומובן ?                    1  2   3   4    5

ב. האם החומרים היו עדכניים /רלוונטיים לצרכים שלך ?  1  2  3   4    5

שאלות פתוחות :

א. נושא אחד שהיית מוסיף לפעילות : ……………………………………………………
ב. נושא אחד שהיית מוותר עליו : ………………………………………………………….
ג. מילת משוב למנהלות ועזרי הדרכה : ………………………………………………………….

זהו בערך – ככה יכול להראות שאלון ידידותי, מגוון וממוקד .

ליצירתיים והמאתגרים שבינינו

הייתי מציע לשגר למחרת ההדרכה בסוף היום, שאלה אחת לדוא"ל המשתתפים, או אולי במסרון כדי לגוון , להפתיע ,לעורר ולהניע לפעולה.

שלום ישראל
תודה שהשתתפת בסדנה אתמול.

נשמח אם תוכל לענות במילה על השאלה הבאה : האם תמליץ לחבר להגיע לסדנה הבאה ? כן / לא

תודה מצוות ההדרכה

מדוע זה חשוב להוציא מייל למשתתף יום אחרי ?

ב24 השעות הראשונות שלאחר ההדרכה,מרבית המשתתפים ינהלו עם עצמם דיאלוג פנימי (שאנו לא נשמע אותו ), דיאלוג שישלב את החוויה עם התובנות שלו ושל הסביבה.

רק אז, יצליח המשתתף "לזקק" ממנה את הדבר החשוב ביותר – האם הסדנה הייתה אפקטיבית עבורו עד כדי כך שהוא מוכן להיות לה ל"שגריר" ?

לסיום

מאחל לכולנו שיהיו משובים מעולים בכל הדרכה , שנוכל כאנשי הדרכה ליהנות מפירות ההשקעה הרבה.

ואם כבר שאלתם..אז אני בהחלט אמליץ לחברי להגיע להדרכה שתארגנו בקרוב

שלכם

צוות HRT



שינוי גודל גופנים
ניגודיות